• NL
  • EN
  • Blog
    05 jan 2020

    De jobboard is dood. Of toch niet?

    De jobboard is dood. Of toch niet? Marc Staut bracht op CO For It 2017 het verhaal van een jobboard dat zichzelf van een langzame dood heeft gered. Het geheim? Een digitale transformatie met focus op data.

    De redding is nabij

    Dat ‘targetten’ doet vacature.com niet enkel op de eigen site met similar jobs. 
Ook op social media, op de nieuwssites en over het hele web gaat vacature.com kandidaten targetten.

    Waar digitale transformatie bij veel recruitmentorganisaties nog in de kinderschoenen staat, maakt vacature.com al langer gebruik van AI, deep learning en big data. En exact dat betekende een redding voor vacature.com. “Data was de prins op het witte paard die de sleeping beauty die vacature.com dreigde te worden, wakker kuste”, maakt Staut de vergelijking.

    Vacature.com tekende met de hulp van HRlinkIT plannen uit voor een ambitieuze digitale strategie. “We kozen voor the best of breed in plaats van een all-in-1-platform te implementeren”, vertelt Staut.

    “De wereld verandert heel snel, je moet in staat zijn technologie makkelijk te kunnen veranderen. Als er een van de onderdelen verouderd is, dan vervangen we het gewoon.”
    Dit alles met opensource-technologie die makkelijk aanpasbaar is.

    “Gebaseerd op de data proberen we een zo goed mogelijk beeld te vormen van wat de kandidaat zoekt. Dat maakt het mogelijk om vacatures en content heel precies af te stemmen op de voorkeuren van de kandidaat.”

    Marc Staut
    Person Title comes here

    Een Stap voor

    “Wat er ook gebeurt, er zullen altijd veel mensen zijn die zoeken naar een job”, zegt Staut. 
En dat weten de grote spelers maar al te goed. Facebook Jobs, Google for jobs en LinkedIn hebben de jobmarkt ontdekt en proberen er greep op te krijgen. Daar is vacature.com zich heel goed van bewust.

    Staut: “We proberen samen te werken met hen. Gewoon om zeker te zijn dat als iemand zoekt naar een job, we aan de top van de zoekresultaten staan. Want als je daar niet bent, dan word je niet gevonden.”

    De Persgroep probeert met digitalisering de concurrentie steeds een stap voor te zijn door zich continu aan te passen aan nieuwe evoluties. Zo ligt bij De Persgroep de focus op mobile, omdat ze merkten dat 75% via een mobile device de nieuwssites bezoekt.

    En dat is volgens Staut minder evident dan je denkt. “Op desktop kun je gerelateerde vacatures steeds in een sidebar plaatsen, maar waar doe je dit in de mobiele versie? Het scherm is veel kleiner, dus je moet goed nadenken waar je alles plaatst”, legt Staut uit.

    “Met een gedragsanalyse kom je meer te weten over een persoon dan wanneer je zijn cv bekijkt.”

    De Persgroep probeert met digitalisering de concurrentie steeds een stap voor te zijn door zich continu aan te passen aan nieuwe evoluties. Zo ligt bij De Persgroep de focus op mobile, omdat ze merkten dat 75% via een mobile device de nieuwssites bezoekt.

    The CV is dead, your profile rules

    Niet langer zijn cv’s belangrijk, maar je profiel, interesses en gedrag. Wat je doet, is wie je bent. “Met een gedragsanalyse kom je veel meer te weten over een persoon dan wanneer je zijn cv bekijkt”, waarschuwt Staut. We moeten optimaal gebruik maken van de technologie die we voorhanden hebben.

    Video recruitment, gamification, machine learning, deep learning, job recommendation, chatbot,… de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar aan het einde van de weg, hebben we volgens Staut nog steeds een goed gesprek met de kandidaat nodig: “Technologie is er om ons te helpen, niet om te vervangen.”

    Whitepaper titel

    Whitepaper NL

    Time to get started.
    Time to get started.
    Get in touch