• NL
  • EN
  • Blog
    10 okt 2018

    Kansen en bedreigingen digitalisering voor HR-dienstverleners

    Digitalisering heeft de arbeidsmarkt op zijn kop gezet. Wat betekent dit voor de vraag en verwachtingen van de klant tegenover de HR-dienstverlener? HRlinkIT bracht de CIO’s van de grootste HR-dienstverleners in België samen en deelde haar visie.

    “Digital is niet zomaar een project dat je in twee jaar kunt afhandelen”, opent Wim Van Meerbeeck, HR-architect en managing director bij HRlinkIT. “We evolueren naar een digitale business, een continu gegeven dat met zekerheid tot het einde van onze carrière belangrijk zal zijn.” Dat heeft niet enkel een invloed op de dienstverlening van de HR-dienstverleners, maar ook op de business van hun klanten, de werkgevers. “De vraag van de klant naar de HR-dienstverleners zal hierdoor fundamenteel wijzigen”, waarschuwt Van Meerbeeck de CIO’s.

    Gevolgen digitalisering op HR-dienstverlener

    Van Meerbeeck stelt eerst de gevolgen voor de HR-dienstverlener duidelijk: “Software wordt toegankelijker en goedkoper. We gaan meer en meer toelaten dat software beslissingen voor ons neemt. In het proces van Aanvraag tot Resource zal technologie ook steeds meer menselijke handelingen vervangen.” Zo neemt technologie de Sollicitaties, het Aanvraagbeheer, Search & Match en de Workflow Automation van de recruiter over. Deze taken worden niet meer bestuurd vanuit het CRM of ATS, maar vanuit een apart businessplatform waar vraag en aanbod samenkomen.

    Een gevolg dat eerder veroorzaakt wordt door de komst van de kandidatenmarkt, is dat marketing, communicatie en CRM in functie van de kandidaat erg belangrijk zijn geworden. “Maar de functionaliteiten binnen de front-en backoffice zijn hiervoor te beperkt”, legt Van Meerbeeck uit. “We moeten aparte tools inzetten voor deze inbound en outbound marketing automation.”

    “Het is een duidelijk gegeven dat HR-dienstverleners afstappen van de all-in-one software en meer verschillende aparte tools gebruiken”, zegt Van Meerbeeck. “De uitdaging daarvan is dat deze aparte technologische componenten met elkaar verbonden moeten worden. Medewerkers, kandidaten, klanten moeten vanuit één omgeving kunnen werken zonder aan te melden in de verschillende tools.”

    Gevolg digitalisering op de werkgever

    De digitalisering is ook niet aan de klant voorbijgegaan. Van Meerbeeck illustreert een van de directe gevolgen van digitalisering voor de werkgevers in het ‘badkuipmodel van de arbeidsmarkt’. Medium-skilled jobs zullen steeds vaker vervangen worden door technologie. Zij verdwijnen in de badkuip. “Er zal in bedrijven een overschot aan profielen ontstaan die niet ingezet kunnen worden”, waarschuwt Van Meerbeeck. “Low skilled profielen daartegen, zullen er steeds nodig zijn. En de nood aan high-skilled profielen neemt enorm toe.”

     

    Het zal het voor iedere organisatie, groot of klein, moeilijk zijn om een goede instroom van vast, flex en mobiliteit te kunnen waarborgen en wendbaar te blijven. Bedrijven zullen beroep doen op de HR-dienstverlener om te helpen met hun overschot én tekort aan bepaalde profielen.

    “Een ander gevolg van de digitalisering is dat werkgevers ook verschillende tools zullen inzetten voor elk specifiek onderdeel van het wervingsproces”, merkt Van Meerbeeck op. “Over een deel van deze tools beschikt de klant zelf, maar voor een deel zal hij aan de HR-dienstverlener technologische ontzorging vragen.” Vandaag vertrouwen de meeste klanten voor deze technologische ontzorging volledig op hun HR-partner. Het proces kan daardoor gewoon gestuurd worden vanuit het intern ecosysteem van de HR-dienstverlener.

    Van Meerbeeck wijst erop dat klanten echter meer en meer zullen evolueren in hun maturiteit en technologische onafhankelijkheid zullen vragen van de HR-dienstverlener. “Vanaf dan ontstaat er een spanningsveld, want de HR-dienstverlener kan het klantproces niet meer loskoppelen van zijn intern ecosysteem. Dat kan enkel wanneer het flexibel gestuurd wordt vanuit een extern ecosysteem.”

    Ambitie HRlinkIT

    De HR-dienstverlener wordt geconfronteerd met de veel flexibelere en gepersonaliseerde vraag van de klant om technologische ondersteuning te bieden. “De grootste uitdaging van de HR-dienstverlener zal zonder meer het technologisch ontzorgen van de klant worden”, informeert Van Meerbeeck het publiek. “HR-dienstverleners moeten de juiste technologische componenten vinden, deze aan elkaar koppelen en ontsluiten naar de buitenwereld. Dat alles transparant en flexibel aanpasbaar.” HRlinkIT wil HR-dienstverleners hierbij helpen door een trusted solution partner te zijn voor het intern en extern ecosysteem van de HR-dienstverlener.

    Klaar voor een digitale transformatie? We helpen je graag!

    Time to get started.
    Time to get started.

    Barst je van de ideeën, maar twijfel je over de aanpak? Of loop je tegen een technologisch dilemma aan? Boek een gratis innovatiegesprek om te brainstormen en sparren met een recruitment tech specialist.

    Get in touch