• NL
  • EN
  • Blog
    04 feb 2020

    Recruitment heeft meer nodig dan fancy technologie

    De schaarste op de arbeidsmarkt wordt de komende jaren samen met digitalisering de belangrijkste uitdaging voor recruitment. Beide gaan ook hand in hand, want technologie zal zeker helpen om het gebrek aan kandidaten op te vangen. Oplossingen moeten wel efficiënt worden ingepast in de eigen processen. Anders dreig je op termijn te eindigen met een infrastructuur die sterk lijkt op de koterij van aangebouwde veranda’s en serres die je overal in het land kunt bewonderen.

    We kunnen er niet omheen, de cijfers zijn duidelijk: het Belgisch Federaal Planbureau verwacht vanaf 2023 een daling van de beroepsbevolking en als gevolg daarvan ook een afname van de werkloosheid tot slechts 7,2%. Anders gesteld: er zijn gemiddeld steeds minder kandidaten voor een vacature. In 2030 zullen vermoedelijk 584.000 vacatures niet ingevuld geraken. En dat terwijl bedrijven het nu al behoorlijk lastig hebben om een geschikte kandidaat te vinden.

    Om de externe schaarste aan skills en competenties op te vangen, zullen medewerkers in een bedrijf steeds vaker worden opgeleid om mee te gaan in de digitalisering. Ook tijdelijke werkkrachten en freelancers zijn een oplossing om het ontbrekende talent in te vullen. De digitale transformatie heeft z’n stempel op de arbeidsmarkt gedrukt, maar zonder een duidelijke visie en strategie zullen organisaties er niet komen. 

    Smartphone

    Vroeger was het wachten tot kandidaten op een vacature afkwamen, vandaag moeten bedrijven zelf kandidaten verleiden. Eigenlijk zit alle macht dus bij de werkzoekenden, en niet meer bij de werkgevers. Dat wordt ook weerspiegeld in de technologische toepassingen die zich richten op rekrutering. Die lijken eigenlijk meer op sales- en marketingtools. Het doel is om dichter bij de kandidaat te komen en de weg naar de arbeidsmarkt zo kort mogelijk te maken.

    Op dit vlak zou recruitment-technologie nog iets kunnen leren van technologische oplossingen in de financiële sector. Als je vandaag al je bankverrichtingen om het even waar met je mobiele toestel kunt uitvoeren, waarom zou dit dan niet kunnen voor het beheren van vacatures? De smartphone is nu eenmaal onze belangrijkste tool geworden. Een aangename interface en een gebruiksvriendelijk proces zijn daarom doorslaggevend om een kandidaat te overtuigen.

    Integratie

    Natuurlijk is technologie al even een hot topic in de wereld van talent acquisitie. Recruitment-diensten beseffen dat ze moeten digitaliseren, maar vaak weten ze gewoon niet hoe. In elk geval mag je digitalisering niet als een tijdelijk proces zien. Het kiezen van recruitment-technologie is op zich niet de belangrijkste uitdaging, wel hoe je de gekozen oplossingen in bestaande structuren gaat integreren. Het zou een grote vergissing zijn om je te reorganiseren rond die meestal erg gefragmenteerde technologiekeuzes.

    Bijna iedere dag komen er nieuwe technologische mogelijkheden bij, maar die focussen zich vaak op slechts één onderdeeltje van het veel ruimere recruitmentproces. Met zo’n enorme diversiteit aan oplossingen moeten tools stap voor stap geïmplementeerd worden. We mogen nooit vergeten dat technologie slechts een middel is om een doel te bereiken en geen doel op zich.

    We moeten recruitment-oplossingen dus op elkaar afstemmen in de complete infrastructuur van ons wervingsproces. De beste manier om dit te doen is met een digital experience- en integratieplatform. Wanneer tools op een ondoordachte manier worden ingezet, kosten ze alleen maar tijd en geld. Maar als je het goed doet, zullen ze het hele proces stroomlijnen en zo de efficiëntie en productiviteit van recruiters verhogen. Op die manier kunnen we de focus weer leggen op wat echt telt: menselijke contact en de juiste mensen voor de job vinden.

    Lees alle HR-trends in de Trend baHRometer 2020

    Trend BaHRometer 2020

    Whitepaper NL

    Time to get started.
    Time to get started.
    Get in touch