• NL
  • EN
  • Blog
    05 feb 2021

    Recruitment trends 2021 deel 2

    Na een jaar lang afwachten, kunnen de recruitmentbedrijven niet anders dan actie ondernemen. 2021 wordt hoe dan ook een interessant jaar. Recruitment tech expert Carol Geens werpt een blik op 2021 met 7 recruitmenttrends.

    Carol Geens: “Midden maart stond de wereld stil. Ondertussen herneemt de economie zich en zorgen de eerste vaccinaties voor een bepaald enthousiasme bij investeerders. En toch zie je een zekere voorzichtigheid. Ik denk dat we in 2021 gaan evolueren naar een nieuw normaal, zonder dat de economie plots gaan excelleren.”

    Lees ook: deel 1 recruitmenttechnologie voorspellingen van Wim Van Meerbeeck. 

    1. Minder buzzwoorden, meer focus op het proces

    De laatste jaren is er veel geroepen over artificial intelligence, machine learning, blockchain,… Ik heb het gevoel dat recruitmentbedrijven zich ondertussen bewust zijn over het feit dat het geen zin heeft om nieuwe technologie aan te kopen zonder naar hun totale proces te kijken. Op dat vlak zijn HR-dienstverleners enorm gegroeid. Ze begrijpen meer de digitalisering en hoe ze dit moeten aanpakken, daar was voordien helemaal geen sprake van. Ik verwacht dat veel organisaties in 2021 zullen kijken naar quick wins, naar hoe ze hun huidige technologie beter kunnen benutten en uitbouwen in plaats van halsoverkop te investeren in de nieuwste technologie.

    2. Recruitment process automation

    Het recruitmentproces verloopt vandaag nog lang niet zo snel gaat als vaak geroepen wordt. Recruiters zouden nog steeds 5 tot 7 uur per week kunnen besparen door een paar eenvoudige stappen te automatiseren. Er gaat zoveel tijd verloren aan het lezen van CV’s, opvolgen van processen, inplannen van een gesprek. Door de digitalisering en krappe budgetten zal er ingezet worden op snelheid en efficiëntie.

    3. Digitale communicatiekanalen in het recruitmentproces

    Toen we in maart allemaal verplicht moesten thuiswerken, werden veel bedrijven genoodzaakt om aan een digitaal minimum te voldoen: hun medewerkers moesten van thuis uit kunnen werken, informeel kunnen communiceren, virtueel kunnen vergaderen,… De informele communicatiemiddelen, die we privé al langer gebruikten, hebben zich nu verankerd in het professionele leven. Denk aan Microsoft teams, Slack of Skype.

    In 2021 zullen we deze communicatiekanalen ook moeten verankeren in het recruitmentproces, zodat een recruiter de juiste communicatiekanalen op het juiste moment in het proces kan gebruiken voor de kandidaat en klant. De grote uitdaging? Deze communicatiekanalen toevoegen aan het recruitmentproces en koppelen aan het ATS zodat je ze ook kunt tracken. De recruiter moet immers spontaan het best passende communicatiekanaal kunnen gebruiken, en deze gegevens moeten altijd vlot in het ATS terechtkomen.

    4. Kandidaat krijgt meer controle over data

    Een trend die je in verschillende sectoren en bij de overheid ziet terugkomen is dat het individu meer controle krijgt over zijn eigen data. Ook in recruitment zullen hier met zekerheid initiatieven rond ontstaan. Een individu krijgt meer controle over zijn data, krijgt zijn data centraal verzameld en zal meer en meer zelf kunnen bepalen wie toegang heeft tot deze data. Dat heeft ook enkele voordelen, bijvoorbeeld dat je gemakkelijker en sneller solliciteren. 

    5. Nog meer data om te automatiseren

    Data krijgt al jaren de nodige aandacht, en dat is meer dan terecht. Want data over je kandidaat en vacature verzamelen is broodnodig om je proces te kunnen automatiseren en optimaliseren. Als je bijvoorbeeld wilt starten met skill-based matching of automatisch matchen – beide volop in de lift – dan heb je dan data nodig over je vacature en kandidaat om de juiste match te maken. Met data maak je je technologie slim, en als je het goed aanpakt zelfs superslim. Zonder data kan je technologie helemaal niets automatiseren. 

    6. Automated matching

    Het is onwerkelijk dat de recruiter vandaag nog zelf matcht. Echt waar, onwerkelijk. Dat is niet meer mogelijk naar de toekomst toe, omwille van verschillende redenen. Denk aan tijdbesparing, vooroordelen, andere manieren van matchen, complexe criteria, enzovoort. Vandaag matchen al enkele organisaties (gedeeltelijk) automatisch. Ik verwacht dat in 2021 meer partijen van start zullen gaan met automatisch matchen en het ook optimaler gebruikt zal worden. De software is er al, het enige dat bij heel wat organisaties nog ontbreekt is voldoende en ook kwalitatieve data. 

    7. Recruitment marketing automation

    Recruitment marketing automation, nog zo’n term die al jaren de ronde doet. Toch zal het dit jaar pas echt belangrijk worden: de juiste kandidaten op het juiste moment met de juiste content én via het juiste kanaal benaderen. We zijn het namelijk allemaal gewoon geworden door e-commerce. Veel grote bedrijven zijn vandaag al sterk bezig met marketing automation, maar slechts enkelen werken al aan hun recruitment marketing automation. 

    Lees ook: de 5 recruitmenttechnologie voorspellingen van Wim Van Meerbeeck. 

    Tijd om aan de slag te gaan.
    Tijd om aan de slag te gaan.
    Contacteer ons