• NL
  • EN
  • Blog
    12 jun 2017

    Sociale media en SEO in je recruitment marketingstrategie

    In de recruitmentwereld van vandaag kun je social media en SEO niet negeren in je recruitmentmarketingactiviteiten – daarvoor is het te belangrijk. Allemaal goed, maar hoe doe je dat dan? Hier enkele tips om SEO en social media effectief te gebruiken in je recruitment marketingstrategie.

    Je socialmediastrategie draait om focus

    Bepaal hoe social media kan bijdragen tot jouw recruitment en business. Met andere woorden: hoe zorgt je sociamediastrategie voor meer bekendheid, traffic en branding? Probeer vooral niet overal aanwezig te zijn op social media. Want social media, dat zijn natuurlijk enorm veel platforms. De uitdaging zit er nu net in om ze niet allemaal te gebruiken. Enkel degene die relevant zijn voor jouw bedrijf.

    Facebook voor referrals

    Welk social medium je gebruikt, hangt af van je branche. Een mode-, make-up- of designmerk kan via Instagram perfect een mooi employer brand uitwerken of zelf vacatures posten. HRlinkIT daarentegen, zoekt – zoals de meeste bedrijven – talent beter elders. Maar waar dan?

    LinkedIn werkt altijd goed als recruitmentkanaal. Zowel om je bedrijf te profileren als om vacatures te plaatsen. Maar onderschat ook het groeiende belang van Facebook voor recruitment niet. Facebook speelt een belangrijke rol in functie van referrals. Werknemers, klanten of partners zijn de voornaamste bron van kwaliteitsvolle kandidaten. En er is geen betere plek als Facebook, waar je de meeste connecties persoonlijk kent, om via referrals kandidaten te bereiken. Twitter kan natuurlijk ook een perfect middel zijn voor vacatures of je employer brand, hoewel het belang hiervan steeds lijkt te dalen.

    De juiste content op de juiste plek

    Belangrijk is vooral dat je niet alles over één kam scheert. Elk social mediakanaal vraagt andere content. Op LinkedIn creëer je een sterk merk door regelmatig nieuws en blogs te posten. Ook kun je hier makkelijk vacatures delen of betalend sponsoren. Personeelsfoto’s, teamweekendvideo’s of werken-bij-video’s zijn mogelijk op LinkedIn, maar zijn zeker ook geschikt voor Facebook. Op dit kanaal kun je een sterk employer brand opbouwen, zeker wanneer je de collega’s betrekt. Vergeet ook zeker Youtube als recruitmentkanaal niet. Online werken bij-video’s worden steeds populairder en ook Google houdt van bedrijven die op Youtube actief zijn (lees: goed voor je online vindbaarheid!). Maak een video die het DNA van je bedrijf toont, die laat zien hoe het is om te werken voor jouw organisatie.

    Hoe dan ook, zorg ervoor dat je bedrijfspagina op alle social media een professionele en inspirerende uitstraling heeft. Met een goede profiel – en omslagfoto en regelmatige posts.

    Kijk eens bij je concurrent

    Stelen of kopiëren van concurrenten is natuurlijk nooit een goed idee. Maar je moet wel op de hoogte zijn van hun activiteiten, zodat je de boot niet mist. Wat doen zij? Wat vind jij hiervan? Concurrenten kunnen een inspiratiebron zijn van hoe het wel of net niet moet.

    Meet en leer

    Je inspanningen brengen niets op als je niet weet of ze werken. Check daarom altijd je resultaten via Google Analytics of Tamo. Met de recruitment analyticstool Tamo kun je exact zien hoeveel elke recruitmentmarketingactie oplevert. Hoeveel surfers, sollicitanten en uiteindelijke aanwervingen elke campagne opbrengt.

    Wat moet je meten:

    • hoeveel mensen je volgen
    • je aantal post per week
    • het aantal likes/ retweets per dag
    • je engagementpercentage
    • de traffic op je website van elk specifiek platform
    • het aantal sollicitaties van elk platform of campagne
    • het aantal uiteindelijke aanwervingen dat elke campagne of platform oplevert

    SEO (Search Engine Optimisation)

    Voor wie nog niet vertrouwd is met deze term: SEO staat voor Search Engine Optimizing en draait om content vindbaar maken voor de zoekmachines, zodat je website bovenaan de resultaten van een specifieke zoekopdracht staat. In de vorige blogs gaven we verschillende tips om je vacature vindbaar te maken op Google.

    SEO en social media

    Er is een reden waarom we in social media en SEO samen behandelen in 1 blog: ze zijn met elkaar verbonden en moet samen behandeld worden in je businessplan.Social posts spelen een belangrijke rol in de algemene vindbaarheid, dus zorg ervoor dat je je keywords ook in je promotieberichten gebruikt en je de posts of vacatures altijd terug naar je website linkt. Voeg ook social media icons aan je website en artikels toe om je online aanwezigheid te bevorderen.

    Leer alles over hoe je vacatures schrijft, promoot en vooral ook SEO-vriendelijk maakt in de SEO-opleiding van 22 juni.

    Meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact op!

    Bron: medium.com

    Whitepaper Employer Branding
    Time to get started.
    Time to get started.

    Barst je van de ideeën, maar twijfel je over de aanpak? Of loop je tegen een technologisch dilemma aan? Boek een gratis innovatiegesprek om te brainstormen en sparren met een recruitment tech specialist.

    Get in touch