• NL
  • Blog
    24 apr 2020

    Vier must-reads van de voorbije week

    Nu het opheffen van de corona-maatregelen zich begint aan te dienen, maken heel wat bedrijven zich op voor een doorstart. Er wordt verwacht dat de komende weken nog in het teken zullen staan van het geleidelijk opvoeren van de activiteiten bij zowat de helft van de Vlaamse bedrijven. Wie echter verder kijkt dan dit golvende eerste herstel, ziet aan de horizon steile pieken in de vraag naar personeel opduiken.

    Overzicht

    Simplifying high-volume recruitment

    Wanneer beperkende maatregelen in sectoren als retail en horeca worden opgeheven, of wanneer de evenementensector in het najaar weer opstart, valt een bruuske toename in het aantal aanvragen te verwachten.

    Het loont voor HR-dienstverleners dus de moeite om nu al na te denken over hoe ze hiermee zullen omgaan. In de volgende video van HrReview zijn alvast waardevolle inzichten te vinden over hoe je je staande kan houden in de verwachte rush op beschikbare arbeidskrachten.

    Wie de een uur durende rit niet helemaal wil uitzitten focust best op minuut 4 tot 11. In een handig overzicht krijg je daar immers de gouden regel voor wie aan ‘high-volume’ recruitment wil doen: wie snel en veel vacatures wil invullen, moet kandidaten de mogelijkheid geven om snel en veel vacatures te verwerken.

    Daarvoor verwachten kandidaten dat ze:

        • met één klik hun interesse of desinteresse in een vacature kunnen aangeven
        • gericht vacatures voorgesteld krijgen, gebaseerd op hun voorkeuren en werkervaring
        • overal en altijd kunnen solliciteren
        • feedback kunnen geven op de voorgestelde vacatures

     

    Vertrouw je nog steeds op die ene algemene jobletter om kandidaten te prikkelen? Is solliciteren nog steeds een lang en formeel proces? En is de recruiter nog steeds het enige activerende kanaal dat je gebruikt om kandidaten te benaderen? Dan loont het de moeite om te kijken of en hoe je snel een omslag kan maken. Want geef toe, als de piek komt, dan wil je toch bovenaan staan?

    Je kan de video hier bekijken.

    Automated matching

    Wil je als beslissingsnemer maximaal profiteren van een herstellende economie? Zet automatisch matchen dan zeker bovenaan je actielijst. Je neemt hiermee niet alleen een voorsprong na de crisis, je kunt er daarna ook verder op blijven bouwen richting een digitale business.

    In deze whitepaper wordt via een 5-stappenplan uitgelegd hoe je automatisch matchen mogelijk maakt én hoe je dit op heel korte termijn kunt realiseren zonder dat dit bestaande businessprocessen overhoop haalt.

    Resultaat?

        • Je benut alle kandidaten uit je database, niet enkel 10% tot 15%.
        • Je bespaart minstens 15% tot 20% tijd in je zoektocht naar nieuwe kandidaten.
        • Je zoekt 24/7 vol-automatisch naar succesvolle matches en voorstellen aan kandidaten, klanten en/of consulenten.
        • Je hebt meer startende kandidaten en dus een beter bedrijfsresultaat, minstens 40K euro brutomarge per kantoor

    Je kan de whitepaper hier downloaden.

    Winning in automation requires a focus on humans

    De terugval in het arbeidsvolume en de shift naar digitaal werken zorgt ervoor dat veel HR-dienstverleners versneld inzetten op het automatiseren van het wervingsproces. Wie daarbij focust op enkelvoudige stappen in het proces dreigt echter meer te verliezen dan te winnen. Zoals deze long readvan McKinsey aantoont is de winst die je daarmee boekt hooguit tijdelijk en beperkt – want je concurrenten zetten op dit moment waarschijnlijk net dezelfde stappen. Zo worden quick wins vaak long term losses.

    Wil je echt strategische meerwaarde creëren door automatisatie? Dan moet je afstappen van een pure focus op kostenbesparing, en een breder perspectief omarmen dat de totale return in kaart brengt. Alleen door je processen end-to-end onder de loep te nemen kan je immers vermijden dat werk en kosten elimineren op de ene plaats, meer werk en kosten creëert op een andere. Wie automatisatie benadert vanuit een lange-termijnvisie, en daarbij ook het digitale ecosysteem mee in rekening brengt, kan pijnlijk, duur en tijdrovend rework achteraf vermijden. Stippel je roadmap uit op basis van een duidelijk blueprint, en je loopt veel minder kans om onderweg te verdwalen.

    Overigens, end-to-end betekent ook dat de focus van automatisatie verschuift van je interne gebruikers naar het bredere ecosysteem. Voor HR-dienstverleners wil dat zeggen dat ze in de eerste plaats op zoek moeten naar winsten in de customer journey van klant en kandidaat. Wie die customer focus omarmt creëert onmiddellijk toegevoegde waarde.

    Je kan het artikel hier lezen.

    De coronacrisis als motor voor digitalisering

    COVID-19 heeft een invloed op de mens, maar ook op bedrijven. Plotseling blijkt technologie onmisbaar te zijn en letterlijk de brandstof van ons bedrijf én economie van morgen. De coronacrisis is een soort van ‘digitale stresstest’ voor bedrijven zoals Peter Hinssen in volgend artikel terecht aangeeft. Dit artikel bevat een aantal interessante stellingen die absoluut als reflectie of spiegel kunnen helpen voor de digitalisering binnen jouw bedrijf.

    Een ander artikel dat hier mooi bij aansluit, is welke impact Corona heeft op twee succesvolle fietsmerken. Het ene merk heeft een ‘klassieke’ distributieaanpak, het andere al een aantal jaar een uitgesproken online strategie. Beide merken proberen op dit ogenblik online maximaal te verkopen. Het merk die reeds een bestaande uitgesproken online strategie heeft piekt, het andere merk ziet de omzet met 50% terugvallen.

    Corona toont ons versnelt wat het gebrek aan een digitale roadmap met zich meebrengt. En geeft nogmaals aan dat digitale business een transformatieproces is binnen een organisatie waarbij je de opgelopen achterstand niet kan inhalen. Mooie voorbeelden van vóór het Corona-tijdperk zijn retail-keten Blokker en reisorganisatie Thomas Cook.

    Je kan het artikel hier lezen.

    Whitepaper NL

    Tijd om aan de slag te gaan.
    Tijd om aan de slag te gaan.
    Contacteer ons